Det "nya normala" för offentliga toaletter
När vi alla återvänder till det nya normala, kommer många att förvänta sig högre hygienstandard var de än befinner sig – hemma, på arbetet och i offentliga och halvoffentliga toaletter. Här är några saker att tänka på för att förbättra hygienen i alla typer av badrum. Läs om hur befintlig produktdesign och innovationer kan hjälpa till att skapa framtidens hygien i badrummet.
Beröringsfritt
Producenter har naturligtvis tillverkat beröringsfria produkter i många år och det är troligt att en av de största förändringar vi kommer att se nu är en ännu större efterfrågan på beröringsfri teknologi. Vi på Geberit upplever en efterfrågan utan motstycke från våra kunder på just beröringsfria produkter.
Förbättrad hygien börjar ovanför toaletterna och urinalerna, när spolningen sker med hjälp av beröringsfria spolknappar som Geberit Sigma80, Geberit Sigma10 och Geberit Typ50. En sensor möjliggör omedelbar spolning av toaletten eller urinalen utan att spolknappen vidrörs över huvud taget.
Optimerad hygien
Det är inte enbart infraröd teknologi som kan öka medvetenheten om hygien. Andra produktutvecklingar som exempelvis Geberit KeraTect® glasyr gör rengöring enklare med en icke-porös och jämn yta vilket också kan förebygga missfärgning av keramiken. Lösningar som denna hjälper inte bara till att hålla en hög hygiennivå, den förhöjer också intrycket av badrummet som en ren plats.
Geberits Rimfree®-toaletter och TurboFlush-teknologi kan eliminera gömställen för bakterier i WC-skålen. För att ytterligare förbättra rengöringen, välj en Geberit-toalett med borttagbar WC-sits för enkel och grundlig rengöring. Och slutligen – vägghängda toaletter är här för att stanna.
Att toaletten monteras på väggen gör underhåll och golvstädning mycket enklare eftersom det inte finns några områden som är svåra att nå. Det gör att platser där smuts och damm annars samlas försvinner.
Hygien i framtiden?
I en tid när pandemin har satt strålkastarljuset på hygien, är det nu företagens och tillverkarnas ansvar att arbeta tillsammans för att inte bara hitta hygienoptimerade produkter, utan även lösningar och design som förstärker intrycket av ett rent utrymme.
En amerikansk arkitekt observerade att vad som är utmärkande för perioder av sjukdom är att ”Arkitekter ofta inspireras att komma med nya idéer under just sådana perioder”. Detta måste också gälla tillverkare, eftersom vi fortsätter att utveckla och arbeta i partnerskap med arkitekterna för att vi alla ska kunna anpassa oss till dessa nya tider.