Erfarenheten bakom Geberit AquaClean

Från familjeföretag till marknadsledande i Europa 

Geberit har skapat historia i 150 år. När Caspar Melchior Albert Gebert startade en plåtslagarverksamhet i den gamla stadskärnan i Rapperswil-Jona i Schweiz redan 1874 kunde ingen föreställa sig att det en dag skulle bli ett globalt företag. Spola fram drygt hundra år till 1978 och Geberit visade redan då prov på sin starka känsla för innovation genom att inse att duschtoaletten var framtiden inom personlig hygien. Medan reaktionen på innovationen med duschtoalett var något dämpad i Europa, blev den snart en vanlig syn i japanska hushåll. Tack vare år av forskning inom området har Geberit lyckats med att konsekvent utveckla och fullända sin teknik. Det har resulterat i produkter som erbjuder maximal komfort, bekvämlighet, design och kvalitet – och skapat nöjda kunder över hela världen i 45 år.

Utforska den historien om AquaClean duschtoaletten.

Berättelsen om duschtoaletten i bilder

När Geberit lanserade Geberella WC-sits med duschfunktion 1978 och duschtoaletten Geberit-O-Mat ett år senare 1979 som den första Geberit-toaletten med integrerad duschfunktion som kombinerar praktiskt taget alla funktioner hos en toalett och en bidé, väckte ämnet personlig hygien uppseende över hela världen.

Japan, som är känd för sina höga krav på renhet och kroppsvård, skapade snabbt en massmarknad på hemmaplan för duschtoaletten. Några år senare kunde de innovativa toaletterna ses i vartannat hushåll. I Europa skulle det dröja ytterligare en tid innan duschtoaletten gjorde intåg i badrummen.

Geberit fortsatte att utveckla duschkonceptet och lanserade den första vägghängda duschtoaletten i Schweiz under varumärket Balena. Den kunde också kombineras med moderna installationer framför väggen och inbyggnadsfixturer för att skapa en helt ny look.

Berättelsen om Geberit AquaClean Viktiga milstolpar